sobota, 15 października 2016

KRÓTKA WYPOWIEDŹ DO ROZWAŻAŃ NA TEMAT "KAMERALISTYKA JEST JEDNA ALE NIEJEDNAKOWA" (WRZESIEŃ 2016)



Prof. Jerzy MARCHWIŃSKI


Kameralistyka vs kameralistyka fortepianowa


Kameralistyka środowiskowa (smyczkowa, dęta, wokalna) vs kameralistyka uniwersalna (fortepianowa).

                     Specyfika kameralistyki fortepianowej.

            Katedra Kameralistyki Fortepianowej (KKF).


x                                         x                                             x

1.  Rozróżniam dwa rodzaje kameralistyki: kameralistykę, umownie nazwaną kameralistyką środowiskową, czyli kameralistykę instrumentów smyczkowych, dętych i wokalną oraz kameralistykę uniwersalną, czyli fortepianową.
2.     Środowiskowa kameralistyka instrumentów smyczkowych, dętych i wokalna, koncentruje się głównie na problemach profesjonalnych, wynikających ze specyfiki instrumentarium. (Trudno sobie wyobrazić, żeby problemy grania zespołowego instrumentów smyczkowych identyfikowały się np. z problemami instrumentów dętych lub wokalnymi).
3.     Uniwersalna kameralistyka fortepianowa, to współpraca z wszystkimi rodzajami instrumentów i ze śpiewakami, zarówno w ich wykonawczej aktywności estradowej jak i w całym procesie dydaktycznym, które bez udziału pianisty byłyby niemożliwe do wyobrażenia.
4.     Zakres profesjonalnych powinności pianisty, poczynając od coacha/korepetytora, pracującego w szkolnictwie i teatrach operowych, aż po wspólny występ w przysłowiowej filharmonii, jest ogromny i bardzo odpowiedzialny.
5.     Wymóg i powinność profesjonalnego oraz psychologicznego przygotowania pianistów do wszystkich form wykonawstwa zespołowego w oparciu o pojęcie muzycznego partnerstwa, w pełni uzasadnia istnienie Katedry Kameralistyki Fortepianowej (KKF).





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz