Prof. Jerzy MARCHWIŃSKI
Kameralistyka vs kameralistyka fortepianowa
Kameralistyka
środowiskowa (smyczkowa, dęta, wokalna) vs kameralistyka uniwersalna
(fortepianowa).
Specyfika kameralistyki fortepianowej.
Katedra
Kameralistyki Fortepianowej (KKF).
x x x
1. Rozróżniam dwa rodzaje kameralistyki: kameralistykę, umownie nazwaną kameralistyką środowiskową, czyli kameralistykę instrumentów smyczkowych, dętych i wokalną oraz kameralistykę uniwersalną, czyli fortepianową.
2.
Środowiskowa kameralistyka instrumentów
smyczkowych, dętych i wokalna, koncentruje się głównie na problemach
profesjonalnych, wynikających ze specyfiki instrumentarium. (Trudno sobie
wyobrazić, żeby problemy grania zespołowego instrumentów smyczkowych identyfikowały
się np. z problemami instrumentów dętych lub wokalnymi).
3.
Uniwersalna kameralistyka fortepianowa, to
współpraca z wszystkimi rodzajami instrumentów i ze śpiewakami, zarówno w ich
wykonawczej aktywności estradowej jak i w całym procesie dydaktycznym, które
bez udziału pianisty byłyby niemożliwe do wyobrażenia.
4.
Zakres profesjonalnych powinności pianisty,
poczynając od coacha/korepetytora, pracującego w szkolnictwie i teatrach
operowych, aż po wspólny występ w przysłowiowej filharmonii, jest ogromny i
bardzo odpowiedzialny.
5.
Wymóg i powinność profesjonalnego oraz
psychologicznego przygotowania pianistów do wszystkich form wykonawstwa
zespołowego w oparciu o pojęcie muzycznego partnerstwa, w pełni uzasadnia
istnienie Katedry Kameralistyki Fortepianowej (KKF).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz