Podleś Ewa, kontralt (biografia, 23.02.2022)
O: śpiewaczka operowa, kontralt; B: Warszawa,
26.04.1952; P: Walery, Teresa Podleś - śpiewaczka operowa; MS: Jerzy
Marchwiński, pianista, profesor zwyczajny, założyciel i wieloletni Kierownik
Katedry Kameralistyki Fortepianowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w
Warszawie, partner życiowy i zawodowy, wspólne koncerty na całym świecie,
liczne nagrania płytowe; Ch: Ewa Maria; wnuki: Zofia, Mateusz; E: 1968 - 1972
IX LO im. Klementyny Hoffmanowej w Warszawie; 1972 -1978 Wyższa Szkoła Muzyczna
(obecnie Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina) w Warszawie w klasie śpiewu
pod kierunkiem Aliny Bolechowskiej; Ca: przez wiele lat solistka Teatru
Wielkiego - Opery Narodowej w Warszawie; WaCW: debiut w Teatrze Wielkim -
Operze Narodowej jako Rozyna w „Cyruliku Sewilskim” G. Rossiniego 1976; jako
śpiewaczka operowa o niezwykłych walorach głosowych - kontralt obejmujący
przeszło 3 oktawy, ma w swym dorobku przeszło tysiąc publicznych występów,
począwszy od mniejszych ośrodków muzycznych po najbardziej renomowane festiwale,
sceny operowe i sale koncertowe świata, jak MET, La Scala, San Francisco Opera,
Covent Garden, Châtelet, Deutsche Oper Berlin, Teatro Liceo, Teatro Real,
Carnegie Hall, Lincoln Center, London's Wigmore Hall, Théâtre des Champs
Elysées, Filharmonia Narodowa; w repertuarze posiada blisko sto partii
operowych i koncertowych oraz cykli pieśniarskich od baroku do współczesności;
dzięki charakterystycznej barwie głosu o ogromnej skali i biegłości jest
powszechnie uważana za najbardziej autentyczny kontralt generacji (Opera
International, Orpheus, Gramophone, The New York Times, The San Francisco
Examiner, The Washington Post, Opera News, The Financial Times); członek jury
Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki w Warszawie (2016,
2019, 2022), Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego im. Bogdana Paprockiego w
Bydgoszczy (2019); lekcje mistrzowskie w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w
Warszawie od 2015 r. i na uczelniach muzycznych m.in. w Krakowie, Katowicach,
Szczecinie; w dorobku posiada przeszło 50 płyt CD oraz następujące DVD:
„Gioconda” Ponchiellego w Teatro Liceo w Barcelonie (La Cieca), „Cendrillon”
Masseneta w Covent Garden (Madame de la Haltière), „Dama Pikowa” Czajkowskiego
w Teatro Liceo w Barcelonie (Hrabina), recital pieśni rosyjskich z Garrickiem
Ohlssonem w Warszawie; w 2013 roku ukazała się biografia artystki, napisana
przez Brigitte Cormier pt. „Ewa Podleś. Contralto assoluto"; Aw: III
nagroda na Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. Piotra Czajkowskiego w
Moskwie 1978; I nagroda na IX Międzynarodowym Konkursie Śpiewaczym w Rio de
Janeiro 1979; III nagroda na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym w Tuluzie, nagroda specjalna im. Giulietty Simionato dla najlepszego głosu
mezzosopranowego na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym w Barcelonie 1981; Krzyż
Komandorski Orderu Odrodzenia Polski 2003; Nagroda im. Andrzeja Hiolskiego za
tytułową rolę w operze Tankred Rossiniego w Teatrze Wielkim w Warszawie 2000;
Złoty Medal „Zasłużony dla Kultury Gloria Artis" 2006; »Złote Berło"
Fundacji Kultury Polskiej za całokształt działalności artystycznej 2003;
Nagroda Dora Mavor Moore za główną rolę w operze Händla „Juliusz Cezar« w
Toronto 2002; Nagroda amerykańskich krytyków muzycznych 1997 i Medal Fundacji
Kościuszkowskiej 2005 za wybitne zasługi dla krzewienia kultury polskiej i
amerykańskiej; Medal Zasługi za krzewienie kultury rosyjskiej przyznany przez
Prezydenta Rosji 2006; Złoty Medal Fundacji Gran Teatre del Liceu w Barcelonie
2013; Nagrody za nagrania, m.in. Diapason d'Or, Orphée d'Or, Preis der
Deutschen Schallplatten Kritik, Grand Prix de l'Académie Française du Disque,
kilkakrotnie nagroda muzyczna »Fryderyk«; uznana przez grupę międzynarodowych
krytyków muzycznych Classic FM Magazine do grona 10 najlepszych głosów mezzosopranowych
pierwszej dekady XXI wieku, a przez Operaarts.com w wyniku ogólnoświatowej
internetowej ankiety 2010/2011 do 100 operowych legend ostatniego półwiecza;
LS: włoski, angielski, francuski, rosyjski; H: ogród, kwiaty (Międzynarodowe
Stowarzyszenie Hodowców Irysów z siedzibą w Nowym Jorku nadało w roku 2002
nazwę »Ewa Podleś« specjalnie na jej cześć wyhodowanej odmianie irysa),
zwierzęta domowe; PMM: poznanie przyszłego męża w trakcie występów na
Międzynarodowym Konkursie Wokalnym w Rio de Janeiro 1979; III nagroda na
Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Piotra Czajkowskiego w Moskwie 1978;
debiut w Metropolitan Opera w Nowym Jorku w roli tytułowej w operze »Rinaldo«
G.F. Haendla 1984, urodzenie córki 1981, poznanie i współpraca z dyrygentem Alberto
Zedda, last but not least przejście na dobrze zasłużoną emeryturę; RoS: »Nie żyję po to, aby śpiewać, śpiewam po to, aby żyć«; Web: www.podles.pl; www.nedzynski.com/ewapodles.htm
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz