piątek, 4 marca 2022

Podleś Ewa, kontralt (biografia, 23.02.2022)

 Podleś Ewa, kontralt (biografia, 23.02.2022)

O: śpiewaczka operowa, kontralt; B: Warszawa, 26.04.1952; P: Walery, Teresa Podleś - śpiewaczka operowa; MS: Jerzy Marchwiński, pianista, profesor zwyczajny, założyciel i wieloletni Kierownik Katedry Kameralistyki Fortepianowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, partner życiowy i zawodowy, wspólne koncerty na całym świecie, liczne nagrania płytowe; Ch: Ewa Maria; wnuki: Zofia, Mateusz; E: 1968 - 1972 IX LO im. Klementyny Hoffmanowej w Warszawie; 1972 -1978 Wyższa Szkoła Muzyczna (obecnie Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina) w Warszawie w klasie śpiewu pod kierunkiem Aliny Bolechowskiej; Ca: przez wiele lat solistka Teatru Wielkiego - Opery Narodowej w Warszawie; WaCW: debiut w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej jako Rozyna w „Cyruliku Sewilskim” G. Rossiniego 1976; jako śpiewaczka operowa o niezwykłych walorach głosowych - kontralt obejmujący przeszło 3 oktawy, ma w swym dorobku przeszło tysiąc publicznych występów, począwszy od mniejszych ośrodków muzycznych po najbardziej renomowane festiwale, sceny operowe i sale koncertowe świata, jak MET, La Scala, San Francisco Opera, Covent Garden, Châtelet, Deutsche Oper Berlin, Teatro Liceo, Teatro Real, Carnegie Hall, Lincoln Center, London's Wigmore Hall, Théâtre des Champs Elysées, Filharmonia Narodowa; w repertuarze posiada blisko sto partii operowych i koncertowych oraz cykli pieśniarskich od baroku do współczesności; dzięki charakterystycznej barwie głosu o ogromnej skali i biegłości jest powszechnie uważana za najbardziej autentyczny kontralt generacji (Opera International, Orpheus, Gramophone, The New York Times, The San Francisco Examiner, The Washington Post, Opera News, The Financial Times); członek jury Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki w Warszawie (2016, 2019, 2022), Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego im. Bogdana Paprockiego w Bydgoszczy (2019); lekcje mistrzowskie w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie od 2015 r. i na uczelniach muzycznych m.in. w Krakowie, Katowicach, Szczecinie; w dorobku posiada przeszło 50 płyt CD oraz następujące DVD: „Gioconda” Ponchiellego w Teatro Liceo w Barcelonie (La Cieca), „Cendrillon” Masseneta w Covent Garden (Madame de la Haltière), „Dama Pikowa” Czajkowskiego w Teatro Liceo w Barcelonie (Hrabina), recital pieśni rosyjskich z Garrickiem Ohlssonem w Warszawie; w 2013 roku ukazała się biografia artystki, napisana przez Brigitte Cormier pt. „Ewa Podleś. Contralto assoluto"; Aw: III nagroda na Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. Piotra Czajkowskiego w Moskwie 1978; I nagroda na IX Międzynarodowym Konkursie Śpiewaczym w Rio de Janeiro 1979; III nagroda na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym w Tuluzie, nagroda specjalna im. Giulietty Simionato dla najlepszego głosu mezzosopranowego na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym w Barcelonie 1981; Krzyż Komandorski Orderu Odrodzenia Polski 2003; Nagroda im. Andrzeja Hiolskiego za tytułową rolę w operze Tankred Rossiniego w Teatrze Wielkim w Warszawie 2000; Złoty Medal „Zasłużony dla Kultury Gloria Artis" 2006; »Złote Berło" Fundacji Kultury Polskiej za całokształt działalności artystycznej 2003; Nagroda Dora Mavor Moore za główną rolę w operze Händla „Juliusz Cezar« w Toronto 2002; Nagroda amerykańskich krytyków muzycznych 1997 i Medal Fundacji Kościuszkowskiej 2005 za wybitne zasługi dla krzewienia kultury polskiej i amerykańskiej; Medal Zasługi za krzewienie kultury rosyjskiej przyznany przez Prezydenta Rosji 2006; Złoty Medal Fundacji Gran Teatre del Liceu w Barcelonie 2013; Nagrody za nagrania, m.in. Diapason d'Or, Orphée d'Or, Preis der Deutschen Schallplatten Kritik, Grand Prix de l'Académie Française du Disque, kilkakrotnie nagroda muzyczna »Fryderyk«; uznana przez grupę międzynarodowych krytyków muzycznych Classic FM Magazine do grona 10 najlepszych głosów mezzosopranowych pierwszej dekady XXI wieku, a przez Operaarts.com w wyniku ogólnoświatowej internetowej ankiety 2010/2011 do 100 operowych legend ostatniego półwiecza; LS: włoski, angielski, francuski, rosyjski; H: ogród, kwiaty (Międzynarodowe Stowarzyszenie Hodowców Irysów z siedzibą w Nowym Jorku nadało w roku 2002 nazwę »Ewa Podleś« specjalnie na jej cześć wyhodowanej odmianie irysa), zwierzęta domowe; PMM: poznanie przyszłego męża w trakcie występów na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym w Rio de Janeiro 1979; III nagroda na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Piotra Czajkowskiego w Moskwie 1978; debiut w Metropolitan Opera w Nowym Jorku w roli tytułowej w operze »Rinaldo« G.F. Haendla 1984, urodzenie córki 1981, poznanie i współpraca z dyrygentem Alberto Zedda, last but not least przejście na dobrze zasłużoną emeryturę; RoS: »Nie żyję po to, aby śpiewać, śpiewam po to, aby żyć«; Web: www.podles.pl; www.nedzynski.com/ewapodles.htm

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz